Ďábel v něm

Osmdesátkový thriller plný tabákového kouře, usměvavých servírek z bistra a dialogů nad sklenkou whiskey ukazuje Ameriku tak, jak na ni z nahnědlých porevolučních seriálů vzpomínáme všichni rádi. Některé pasáže proto mohou dnes již vyvolat pobavený úsměv, což ovšem knize nijak neubírá na spádu a dramatičnosti. Akční jízdu však v úvodním dílu trilogie nečekejte. Spíše duševní souboje dedukcí. I tak je škoda tuto knihu úplně minout, je to příjemný příklad oné „starší školy“ spisovatelů, kteří jsou na přebalu vyfocení v armádní kšiltovce a letecké bundě podšité beránkem.


Ke knize Primární strach jsem se dostala jako k mnoha jiným zajímavým sériím. Koupila jsem si až druhý díl. Po zjištění, že v tomto případě autor trilogie na řazení knih vcelku trvá a děje příliš uzavřené nejsou, nezbylo mi než se podívat po začátku série. A dostala se mi do rukou vcelku zajímavá a již téměř zapomenutá kniha, která už je trochu z jiných časů.

Děj příběhu je zasazen do 80. let minulého století a je možné se zde nadechnout tabákového kouře té pravé Ameriky. Postavy pálí jednu cigaretu od druhé, dávají si každé ráno řádně tučnou snídani, servírky už znají jejich chuťové preference zpaměti a do práce chodí, až se jim to hodí. Země snů.

Nutno podotknout, že i pro Spojené státy samotné. Takto to tam už nechodí, pokud vůbec někdy ano.

Kniha zde byla vydána v porevoluční vlně knih ze zakázaných zemí a věřím, že pro mnoho čtenářů to byla bomba po stylu literatury, jaký tu desetiletí převládal oficiálně i schovaný doma po rozkládacích gaučích. Jenže taky tou dobou už byl tento styl tak trochu retro i v domovské zemi a nejpozději po skončení divokých devadesátek se tyto knihy posunuly do rozkládacích gaučů i v nových časech, protože byly svým stylem překonané i zde.

Pak se posunuly do antikvariátů a bazarů a k takovým magorům, jako já. Proč se však dlouho rozepisuji o něčem, co s dějem knihy nesouvisí a odkládám kýžené vyprávění o ději knihy samotné? Inu, ono to totiž souvislost má a velikou. Objemný svazek totiž svou atmosférou i dějem ponejvíce připomíná osmdesátkové seriály ve stylu Perryho Masona. A pokud si při čtení toto prostředí udržíte před očima, máte atmosféru knihy hotovou.

Ale konečně k ději. Začne to vraždou a dopadení vraha. Vlivný duchovní místní komunity je rozkrájen vlastním nožem na kousky a jako vrah je brzy identifikován právě mladý Aaron Stampler. Křehký chlapec s rukama od krve, který nechápe, co se děje. Vše začíná být nad slunce jasné.

STŘIH!!!!

Posunujeme se k budově soudu, kde mladý a nadějný advokát Martin Vail kráčí drásat nervy dalšímu soudci s nenadále nalezenou kličkou v zákonech. Martin je jasné advokátní eso vysoce neoblíbené u soudců i státních žalobců. Proto když dostane případ mladého Stamplera, je jasné, že se jedná o jasnou škodolibost mocných. Žádná kauzální tu totiž není. Vražda arcibiskupa je nad slunce jasná a Martin se má držet zpátky.

Což ho samozřejmě ani nenapadne. Své postavení a pracně budovanou pověst nezískal držením se zpět. Ovšem při učinění prvního kroku nemohl mít tušení, že vkročil na cestu do chřtánu pekla.

Primární strach Williama Diehla je advokátním thrillerem ze soudních síni a luxusních kanceláří jak na to rádi vzpomínáme z televizních obrazovek. Dlouhé dialogy, myšlenkové konstrukce, náhle zvraty, vztahy mezi hrdiny a kulisy bister a psích závodů. Martinovy výslechy Aarona, pátrání jeho týmu v minulosti a odkrýváni ctihodné špíny do toho všeho přesně zapadají. Mocní města se můžou přetrhnout v hájení svých zájmů a i když Martin si je nepouští k tělu ani na metr, mají neblahé tušení, že mladý ambiciózní advokátní génius hraje opět dle svých vlastních pravidel.

Právě Martinova neotřelost tváři v tvář děsivé záhadě dodávají ději potřebnou dynamiku. A i když v první části je to spíše příběh Martina, až se dostane Aaron ke slovu, dojde řec i Martinovi. Ten se ze začátku sice zda být arogantním frajírkem, ale autor dopřeje čtenáři možnost najít si vztah i k němu.

Příběh je vyprávěn z pozice vypravěče ve třetí osobě a graduje postupně. Z celkem jasného případu se náhle stává nejasný. Akce je však stále ve stylu osmdesátkového seriálu, hodně rozhovorů, sem tam sex a dedukce, úplně akční jízda to není. Pro opravdové fajnšmekry jen dodávám, že existuje i filmová adaptace s Richardem Gerem. Hodnocení to má dobré, můžete vyzkoušet, je tam i více zajímavých hereckých tváří.

Příběh je dnes už trochu retro styl, popis postav i děj lze už spíše řadit do vlny nostalgie, ale i tak se jedná o opravdu dobrou knihu se zajímavým námětem. A lze zde najít i příchuť Perryho Masona, pokud tuto atmosféru máte rádi a v televizi pod náporem nových kriminálek toto postrádáte.

A to se vyplatí.


Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s